Handleiding
- Upload een foto nooit naar de mediabibliotheek. Doe dit ALTIJD in een nieuwsbericht of product.
- Ga naar ‘producten’.
- Klik op ‘nieuwe toevoegen’.
- Voer een titel in.
- Voeg een productafbeelding toe om te gebruiken als ‘hoofdfoto’. Wil je meer foto’s toevoegen? Die kun je dan toevoegen in ‘productgalerij’.
- Klik de juiste productcategorieën (hoofd én sub).
- Klik het juiste merk aan.
- Ga naar ‘productgegevens’ – ‘algemeen’ en vul hier de prijs en een eventuele actieprijs in.
- Ga in het linker menu naar ‘voorraad’. Vul het artikelnummer en een eventuele EAN in. Klik op ‘voorraad beheren’ en vul de voorraad in die je hebt. Pas de voorraadstatus aan als het product momenteel niet op voorraad is.
- Ga naar ‘verzendmethoden’ en vul het gewicht en de afmetingen in en klik bij ‘verzendmethode’ transport aan.
- Ga naar ‘eigenschappen’ en vul de eigenschappen in die je op de productpagina wilt laten zien.
- Voer nu nog een productbeschrijving in. De korte productomschrijving mag je leeg laten. Lees ook de Yoast SEO door om beter te kunnen scoren in Google met je tekst.
- Haal zoveel mogelijk witruimte met ‘snelle selectie’ om het product weg.
- Schaal de foto tot 800px breed bij een liggende foto en 800px hoog bij een staande foto. Zorg ervoor dat het wel in verhouding blijft, dus verander de breedte niet als je de hoogte al hebt veranderd en vice versa.
- Zet de canvas grootte op 900x900px.
- Zet een wit vlak achter de foto.
Bekijk hier wat ik doe in Gimp (gratis versie Photoshop):
Productfoto bewerken Gimp
- Ga naar ‘producten’.
- Klik op ‘nieuwe toevoegen’.
- Voer een algemene titel en tekst in die voor elke variant geldt.
- Voeg één productafbeelding toe als ‘hoofdfoto’.
- Klik de juiste productcategorie(ën) aan.
- Klik het merk aan.
- Kies bij ‘productgegevens’ voor ‘variabel product’.
- Heeft elke variant van het artikel dezelfde afmeting en gewicht? Vul dit dan bij ‘verzendmethoden’ in en kies daar een verzendklasse. Zijn de artikelen verschillend in groottes en/of gewicht? Laat dit dan leeg.
- Ga naar ‘eigenschappen’ en klik op ‘bestaande eigenschap toevoegen’. Kies de eigenschappen in die je op de productpagina wilt laten zien en waarmee je de verschillende variaties wilt koppelen (dit kunnen dezelfde producteigenschappen zijn). Klik bij de eigenschap waarmee je de variaties wilt koppen, het vinkje bij ’toon op de productpagina’ uit en ‘gebruik voor variaties’ aan.
- Kies de juiste eigenschap waarde(n) voor dit product. Staat er één of meerdere waarde(n) niet tussen? Klik dan op ‘nieuwe toevoegen’ en vul de waarde in.
- Ga naar ‘variaties’, selecteer ‘variatie toevoegen’ en klik op ‘ga’.
- Je krijgt nu een formulier waar je de productvariatie in kunt toevoegen. Voeg zoveel mogelijk variaties toe als je nodig hebt en selecteer bij elke variatie de juiste waarde (achter het nummer in de balk boven het formulier).
- Voeg in dit formulier sowieso 1 of meerdere productfoto’s toe. Voeg de hoofdfoto toe door op het foto icoontje te klikken, en voeg eventuele andere foto’s toe door op ‘add gallery images’ te klikken.
- Vul verder sowieso het artikelnummer, de prijs, een eventuele actieprijs en het EAN nummer in. Vul het gewicht en de afmetingen en kies een verzendklasse als de variaties niet dezelfde groottes en/of gewicht hebben. Belastingklasse en beschrijving mag je negeren.
- Klik het vakje bij ‘voorraad beheren?’ aan en vul het aantal in.
- Ga in een product naar ‘productgegevens’ – ‘algemeen’.
- Vink ‘Override global – Global Min/Max rules will be overridden by local settings if checked’ aan.
- Vul bij ‘minimum quantity’ het aantal in dat de klant minimaal moet bestellen van dit product.
Focus keyphrase
Dit is waar je klant naar zoekt binnen Google en waar jij op gevonden wilt worden (je zoekwoord).
SEO-titel
De titel van de (product)pagina in Google. Dat mag je laten staan zoals het staat.
Slug
Dit is wat er in de URL achter de / komt te staan. Dus: jazon.nl/…
Dit wordt automatisch gegenereerd en hoef je dus niet aan te passen.
Metabeschrijving
Dit is een korte beschrijving van de pagina welke in Google verschijnt. Zorg ervoor dat je hier de meest belangrijke informatie van je de pagina benoemt en dat de balk groen blijft. Rood of oranje geeft aan dat de metabeschrijving te lang of te kort is.
SEO Analyse
Klik de SEO Analyse open. Na bovenstaande scoor je waarschijnlijk al op een aantal punten goed. Een aantal dingen die nog verbeterd kunnen worden:
- Keyphrase in introductie: Zorg ervoor dat je in de metabeschrijving de keyphrase noemt.
- Keyphraselengte: Hoe specifieker jouw zoekwoord, hoe minder verkeer en hoe hoger jij kunt scoren in Google. Heb je dus alleen ‘zonnepanelen’ als keyphrase, heb je een legioen aan concurrenten. Maar heb je ‘zonnepanelen Steenwijkerland’ of zelfs ‘SunPower zonnepanelen Steenwijkerland’ ben je al veel concreter en is de kans groter dat jij in dat zoekcriteria bovenaan komt te staan in Google. Maar probeer het ook niet te lang te maken, want dat leg ik je in het volgende punt uit:
- Keyphrase dichtheid: De dichtheid van de keyphrase heeft te maken met hoe dicht de woorden in de keyphrase op elkaar staan in je tekst. In dit geval hebben we dus ‘SunPower zonnepanelen Steenwijkerland’ als voorbeeld. “De zonnepanelen van SunPower koop je in Steenwijkerland het beste bij BespaarPartner…” is seo-technisch dus een prima zin. Maar schrijf ik: “De meeste zonnepanelen in Steenwijkerland zijn van het Amerikaanse merk SunPower” dan staan er al veel meer woorden tussen de keyphrase en is het voor Google moeilijker om te snappen waar de pagina nu om gaat.
- Eerder gebruikt keyphrase: Als jij 100 pagina’s hebt met SunPower zonnepanelen Steenwijkerland, ziet Google jou als spam en straft je hiervoor af door je lager te laten scoren op deze zoekresultaten.
- Afbeelding keyphrase: Zorg dat de keyphrase in de alt-tekst van de afbeelding genoemd wordt.
- Ga naar ‘pagina’s’.
- Ga met je muis over de pagina die je wilt aanpassen. ‘Bewerk met Elementor’ komt dan in beeld, klik hier op.
- Klik in de pagina op het tekstvak die je wilt bewerken.
- Links komt nu een tekstvak in beeld, daar kun je je aanpassingen in doen.
- Ga naar Media.
- Zoek de foto op die je wilt aanpassen en klik op ‘uploaden nieuw bestand’.
- Kies het juiste bestand. Zorg voor een duidelijke bestandsnaam voor het geval je de foto ooit weer in de site wilt terugvinden.
- Klik ‘Vervang het bestand, gebruik de nieuwe naam, en update alle links’ aan.
- Klik linksonder op ‘Uploaden’.
- Ga naar ‘berichten’.
- Klik op ‘nieuw bericht’.
- Vul de titel en de tekst in.
- Klik bij ‘categorieën’ de categorie ‘nieuws’ aan.
- Voeg een uitgelichte afbeelding toe.
- Indien je in de tekst ook een afbeelding wil plaatsen, kun je in het tekstvak klikken op het plusje en kiezen voor ‘afbeelding’. Je kunt hier ook een citaat, een opsomming, een video of een kop toevoegen.
- Klik op ‘publiceren’.
- Ga naar ‘producten’.
- Zoek het product op dat je wilt uitlichten en klik op het sterretje.
- Zoek het product op die nu uitgelicht staat op de hoofdpagina en haal daar het sterretje weg.
- Ga naar ‘Woocommerce’ – ‘Datum en Tijd planner’.
- Hier kun je aangeven of je de afleverdatum verplicht wil maken, dus dat de klant altijd een afleverdatum MOET kiezen. Daarnaast kun je hier de leveringsdagen selecteren, het maximum aantal dagen dat de klant vooruit kan plannen en de verwerkingstijd van de bestelling.
- Klik op ‘Sla wijzigingen op’.
- Ga naar ‘levertijd instellen’.
- Hier kun je aangeven of je de aflevertijd verplicht wil maken, dus dat de klant altijd een aflevertijd MOET kiezen. Daarnaast kun je hier de leveringstijden in tijdsloten invoeren.
- Klik op ‘Sla wijzigingen op’.
- Ga naar ‘Feestdagen toevoegen’ en vul hier de gewenste vrije dagen in. Denk aan feestdagen of andere dagen waarop jullie wellicht gesloten zijn of de vervoersbedrijven niet rijden.
- Klik op ‘Sla wijzigingen op’.
- Ga naar ‘Discounts’.
- Klik op ‘New discount’.
- Geef de kortingregel een naam. Ik raad aan om de naam van het bedrijf van de klant, de categorie of merk waar de klant korting op krijgt en het kortingspercentage te benoemen (zie voorbeeld welke in de lijst staat).
- Vul een startdatum in vanaf wanneer de kortingregel geactiveerd moet zijn.
- Vul indien nodig een einddatum in. Wil je dat de klant deze korting altijd heeft? Laat dit veld dan leeg.
- Klik bij ‘Rules groups relationship’ OR aan.
- Klik bij ‘Rules’ op ‘Add rules group’.
- Kies voor ‘If Customer’ – ‘IN’ en kies vervolgens de juiste gebruiker.
- Kies bij ‘Action’ voor ‘percentage off product price’.
- Vul bij ‘Percentage / Fixed amount’ het percentage in zonder het % teken.
- Kies bij ‘Products list’ voor de categorie of het merk waar de klant deze korting op krijgt.
- Zet ‘Disable on products and shop pages’ op ‘NO’.
- Klik rechts bovenin op ‘Publiceren’.
- Ga naar ‘Woocommerce’ – ‘Woo Discount Rules’.
- Klik op ‘Nieuwe regel toevoegen’.
- Geef de kortingregel een naam. Ik raad aan de naam van het product te gebruiken.
- Klik op ‘Selecteer kortingstype’ en selecteer ‘Bulkkorting’.
- Klik op ‘Alle producten’ en selecteer ‘Product’.
- Zorg dat achter ‘Product’ ‘In lijst’ geselecteerd staat en vul daarna het paneel in waar je bulkkorting op wilt toepassen.
- Zorg dat ‘Tel hoeveelheden per:’ op ‘Bovenstaande filters’ staat.
- Vul het minimale en het maximale aantal in voor de eerste kortingsprijs en kies voor ‘Vaste korting’.
- Vul bij ‘Korting waarde’ in wat de korting is die de klant krijgt (dus het normale bedrag – het gereduceerde bedrag).
- Klik bovenin op ‘Opslaan’ of ‘Opslaan en sluiten’.
De staffelprijs voor het SUNOVA SOLAR SS-405-54MDH Full Black paneel heb ik al gedaan, kijk daar voor een voorbeeld.
- Ga naar ‘Gebruikers’.
- Klik op ‘Nieuwe toevoegen’.
- Vul het e-mailadres, voornaam, achternaam en de website url in die je van de klant hebt gekregen.
- Kies nu zelf een gebruikersnaam voor deze klant.
- Je kunt zelf een wachtwoord genereren/verzinnen voor de klant, zet dan het vinkje achter ‘Gebruikersmelding versturen’ uit. Je moet de klant dan handmatig een e-mail sturen met zijn of haar gebruikersnaam en wachtwoord. Je kunt ook het vinkje aan laten, dan krijgt de klant automatisch een e-mail om een wachtwoord aan te maken.
- Klik bij ‘Rol’ op de dropdown en kies voor ‘klant’.
- Klik op ‘Nieuwe gebruiker toevoegen’.
- Je kunt nu klikken op ‘bewerken’ bij de desbetreffende klant en zijn bedrijfsinformatie invoeren in de juiste velden.
Het is helaas niet mogelijk om achteraf een zelfgemaakte factuur in het klantenportaal toe te voegen. Wel kun je een bestelling toevoegen en een factuur maken via Woocommerce, maar daar zullen de verzendkosten dan niet op vermeld staan, omdat dat niet via Woocommerce is gelopen.
Het is helaas ook niet mogelijk om een hoofdprofiel aan te maken met subprofielen. Wel zou je in de gebruikersnaam rekening kunnen houden met de bedrijfsnaam, dus dat je bijvoorbeeld de volgende gebruikersnamen hebt:
BespaarPartner_Jan
BespaarPartner_Kim
De enige eis hiervoor is dat elk profiel een uniek e-mailadres moet hebben.